maandag 23 juni 2008

Maxime in het buitenland

Twee dagen na DE nederlaag lees ik op Latest BBC Headlines de volgende passage: "Dutch Foreign Minister Maxime Verhagen said that if Mr Tsvangirai was looking for safety at the diplomatic mission, he was welcome. "We've seen the last weeks a new low in the tortured history of Zimbabwe and I think that Mr Mugabe no longer has any moral legitimacy in the eyes of the people of Zimbabwe," she told the BBC." Wat zou Verhagen ervan vinden als hij wist dat de BBC zijn voornaam voor een meisjesnaam aanziet en het niet de moeite waard vindt dat te checken? Om de een of andere reden denk ik dat hij dat niet leuk zou vinden.

Zoiets plaatst het belang van Nederland in perspectief. Wie in het buitenland zit, maakt Nederlandse dingen van een afstandje mee. En daarmee worden ze vanzelf minder belangrijk. Zo ook het waanzingedoe rond het voetballen. Een hele natie anderhalve week lang niet voor rede vatbaar en na één verliespartij slaat de houding om. Zondagmorgen vroeg zie je iedereen schielijk vlaggetjes weghalen en op Radio 1 hoor ik over het mopper om het Nederlands elftal dat via een achterdeur op Schiphol is aangekomen. Waarin een klein land klein kan zijn

De stemming hier is die van licht leedvermaak, al wordt die niet heel expliciet gemaakt. Ik blijf het herhalen: heel gezond, zo'n verblijf in het buitenland.

Dat verblijf komt deze week aan zijn eind. Dit wordt dan ook mijn laatste weblog in deze reeks. Ik ben gisteren met de auto gekomen, zodat ik al mijn spullen weer mee naar huis kan nemen, aan het einde van de week. En ik ben niet de enige die weggaat. De huisbaas is al op vakantie. Op de universiteit zijn de gangen verlaten, op de enkele uitzondering na die nog een laatste examen te goed heeft. De terrassen zitten daarentegen overvol. Nog even, en dan barst de zomervakantie voor iedereen los.

Ik heb cadeautjes gekocht voor mijn gastheer en gastvrouw. Ik sjouw beetje bij beetje mijn spullen van de campus naar mijn kamer. En ik ga binnenkort boodschappen doen, voor thuis: bijzondere Belgische bieren en zo. Dus wie binnenkort langskomt, kan kiezen.

Ik weet zeker dat ik de vrijheid zal missen die ik hier heb om onderzoek te doen en me te verdiepen in allerlei taalkwesties. Ook dit herhaal ik: van harte aanbevolen, zo'n studieverlof.